Slaapcoaching

Slecht slapen, te kort slapen, veel te vroeg wakker, slecht kunnen inslapen of elke ochtend moe wakker worden? Herkent u zich hier in en wilt u hier verandering in brengen? Dan is slaapcoaching mogelijk iets voor u. Klachten die mogelijk te verhelpen zijn met behulp van slaapcoaching

  • veel wakker zijn
  • slecht slapen
  • te kort slapen
  • wakker worden met een depressief gevoel
  • vermoeidheid
  • lusteloosheid
  • kort lontje hebben
  • geheugenstoornissen
  • overspannenheid
  • vertraagd herstel bij lichamelijk klachten
  • geen gezond gewicht kunnen bereiken/behouden ondanks goede veoding en beweging.

Slaap heeft invloed op heel veel essentiële processen in uw lichaam, een aantal voorbeelden…

Goede slaap is heel belangrijk voor basisfuncties in het lichaam die zorgen voor algehele vitaliteit. Zo wordt een groot deel van het menselijk groeihormoon, dat de basis vormt onder herstel van het fysieke weefsel, aangemaakt in goede diepe slaap. Veel terugkerende lichamelijke klachten kunnen veroorzaakt worden door een verminderde slaapkwaliteit in met name het eerste deel van de nacht.

Slaap is ook van groot belang om mentaal goed te kunnen functioneren. In diezelfde diepe slaap krimpen de hersencellen tot wel 40% om ze goed te kunnen schoonspoelen. Wanneer dat niet gebeurt blijven er te veel afvalstoffen achter. Dit hindert een goed functioneren de volgende dag. Je voelt je suf en duf en bent niet vooruit te branden. Je bent vergeetachtig en komt met minder goede en logische gedachtes en ideeën.

Bij het krijgen of behouden van een gezond gewicht is goede slaap essentieel. Blijft afvallen een probleem ondanks verschillende diëten met betere voeding, meer bewegen en minder stress? Dan kan het zijn dat uw huidige slaaptijden niet goed matchen met uw unieke biologische ritme (het circadiaan ritme). Hierdoor verandert  uw eetbehoefte naar een behoefte aan suikers en snelle koolhydraten. U loopt de hele dag rond met een honger gevoel en hebt zin om te snacken.

Neerslachtig wakker worden is niet prettig. Vaak speelt een hogere alertheid bij stress hierin een rol. De slaapkwaliteit in het eerste deel van de nacht is minder. Hier vindt met name proces plaats waarin de emoties gescheiden worden van de belevenissen. Dit proces raakt verstoord en kan invloed hebben op je humeur bij wakker worden.

Niet uitgerust wakker worden is een gevoel wat bijna iedereen wel kent. Als het structureel wordt kan er een slaapprobleem aan ten grondslag liggen. De kwaliteit van slaap wordt mede bepaalde door het verloop van de dag. In ons moderne leven is het een uitdaging om die voorbereiding op een goede slaap soepel en automatisch te laten verlopen. De timing van eten, bewegen en blootstellen aan licht zijn hier belangrijke pijlers in. Wanneer is het in het algemeen handig om iets juist wel of niet te doen maar belangrijker, wanneer is het specifiek voor uw eigen bioritme van belang? Hier gaan we tijdens de coachingssessies uitgebreid op in.

Wat levert het u op?

De essentie van beter gaan slapen is het vinden van de juiste balans in je eigen ritme. Als hier meer balans in komt voelt u zich beter, rustiger, scherper en fitter. U kunt makkelijker eigen emoties voelen, reguleren en die van andere ervaren. U krijgt meer veerkracht in de soms uitdagende situaties die het leven met zich brengt.

Hoe ga ik te werk als slaapcoach?

Heeft u slaapproblemen en wilt u hier wat aan gaan doen? Dan bent u welkom in de praktijk voor een kennismaking en oriënterend gesprek.

Het veranderen van gedrag is een proces en dat gaat met kleine stappen die uiteindelijk automatisch gedrag worden. 1% verandering van gedrag kan over tijd een enorme verandering zijn. De coaching is er op gericht om dit te bereiken. Het is een proces zonder quickfix waarin ieder zijn of haar eigen pad beloopt en de regie in handen heeft.

We starten met een intake en analyse om duidelijk te krijgen waar de meeste verbetering te behalen valt om de slaap kwaliteit te verbeteren.

Dit neemt tijd in beslag met 2 lange sessies van 1,5 uur en 1 uur. In samenspraak variëren we daarna de sessies tussen 1,5 uur en 15 minuten. We starten bij voorkeur met een live contact, vervolgafspraken kunnen evt. telefonisch.

U stelt dus uw eigen traject samen en bepaalt zelf wanneer u assistentie nodig heeft.

Ik, Martijn, ben slaapcoach Klik hier voor het maken van een afspraak voor slaapcoaching,